RECENSIES
Fragmenten:
“De analytische benadering en vertaling in associatieve danspassen, zoals Christo Lelie dat liet zien, suggereerde door zijn creatieve omgang met globale muzikale structuren vaak een treffende eenheid tussen muziek en dans.”
NRC Handelsblad
“…een encyclopedische dichtheid aan gegevens… maar auteur Christo Lelie slaagde er ook in om zijn ‘geschiedenis en ontwikkeling van de vroege piano’ in een prettige vertelstijl af te wikkelen.”
Trouw
“Voor een op virtuositeit ingestelde componist als Liszt heb je op de eerste plaats aanzienlijke technische vaardigheid nodig en die is bij Lelie in ruime mate aanwezig. Het spel van de organist getuigde bovendien van een bevlogen verering voor de Hongaarse meester.”
Delftsche Courant
OVER VAN PIANO TOT FORTE
“Lelie heeft een boek geschreven dat vanwege de uitgebreide en nauwkeurig gedocumenteerde informatie zijns gelijke niet kent, en dan ook een prominente plaats verdient bij eenieder die de piano spelend, stemmend, studerend, docerend, bouwend of beluisterend een warm hart toedraagt.”
Reformatorisch Dagblad
“Dit prima overzicht verdient een grotere verspreiding dan het Nederlandse taalgebied. Wie licht Oxford of Cambridge in?
Entr’acte
“Het boek is ook een voortreffelijke gids voor iedere cd-verzamelaar die meer wil weten over bijv. een Walter-vleugel waarop Haydn wordt gespeeld of over een voor een Liszt-recital gebruikte Erard-vleugel uit 1845.
Luister